Dacă ai legitimație de student, plătești dublu biletul la CFR!

,,Dacă ai legitimație de student, plătești dublu biletul la CFR!” – o ironie amară care sugerează că studenții români nu sunt niciodată pe deplin apreciați sau tratați corect de autorități și de companiile de transport. Recent, această inechitate a atins cote alarmante, subliniind un comportament dezastruos și o lipsă de transparență din partea Ministerului Educației și a companiilor de transport.

În Art. 128 din Legea învățământului superior nr. 199/2023 se precizează clar: ,,Studenții înmatriculați la forma de învățământ cu frecvență în instituțiile de învățământ superior acreditate beneficiază de tarif redus cu 90% pe mijloacele de transport local în comun, transportul intern auto, cu metroul, precum și pentru transportul intern feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a și naval, pe tot parcursul anului calendaristic, până la împlinirea vârstei de 30 de ani.­­

Trebuie pus accentul pe 2 mari aspecte: există o lege în vigoare cu privire la învățământ și legea este un act normativ cu forță juridică obligatorie și cu caracter general valabil adoptat de autoritatea unică legiuitoare, Parlamentul.

Cu toate acestea, există neclarități. CFR Călători, compania națională de transport feroviar, a anunțat că va elibera legitimații cu gratuitate/reducere pentru elevi, urmând ca studenții să aștepte publicarea normelor metodologice. Același anunț l-au făcut și Softrans și Astra Trans Carpatic.

CFR Călători a ales să încalce cu bună știință legea și să se proptească într-un vid legislativ imaginar, dezavantajând zeci de mii de studenți români. Cu intrarea în vigoare a noii Legi a Educației și retragerea vechii Legi a Educației Naționale nr. 1/2011, studenții nu beneficiază de nici măcar o reducere de 50% la tarifele de transport. Această situație absurdă, în care chiar și beneficiile de 50% au fost eliminate, se datorează incompetenței evidente a Ministerului Educației – România de a redacta la timp un proiect de Hotărâre de Guvern privind normele de aplicare ale noii legi. Conform legislației române, un act administrativ normativ trebuie să stea în transparență timp de 30 de zile de la publicarea lui, în cazul de față, 30 august.

Într-o abordare complet diferită, Societatea de Transport București (STB) a ales să respecte călătorii și drepturile lor. Deși nu se mai vând abonamente reduse pentru studenți, STB a decis să permită studenților să circule gratuit în baza legitimațiilor de student. Prin urmare, soluții există și se pot aplica, lăsând astfel deoparte alte păreri și punând în prim plan studenții.

Această diferență de abordare între companiile de transport este evidentă și trebuie să atragă atenția asupra faptului că tratamentul nedrept aplicat studenților români nu este doar o chestiune de legislație, ci și de decizii ale companiilor. Astfel de comportamente pot avea un impact profund asupra studenților, în special în această perioadă a anului când mulți dintre ei se deplasează către centrele universitare din locurile lor de proveniență.

Îndemnăm Ministerul Educației să acționeze cu celeritate pentru a publica normele metodologice aferente noii Legi a Educației nr. 199/2023, pentru a restabili drepturile cuvenite studenților. De asemenea, ne așteptăm ca toate companiile de transport să manifeste mai multă considerație nevoilor studenților și să le faciliteze accesul la transport în mod corect și echitabil.

Este momentul ca studenții români să fie tratați cu respect și să li se ofere condiții adecvate de transport, în special în această perioadă de tranziție importantă în viețile lor.

Autori

+ posts

Writing and living.